Saturday, August 22, 2015

PETUA TURUNKAN SUHU BADAN ANAK DEMAM




petua turunkan suhu badan
Entry kali ni saya nak kongsi dengan anda  tentang petua-petua turunkan suhu badan anak yang demam. Semasa menulis entry ini, anak bongsu saya baru sembuh dari demamnya. Kita perlu mengambil tahu serba sedikit persediaan yang perlu dilakukan jika anak demam.

Demam yang tidak terkawal boleh mengakibatkan sawan demam, terutama di kalangan kanak-kanak berumur 6 tahun ke bawah. Sebagai penjaga, kita harus peka dengan perubahan suhu badan anak agar demam yang dihadapi tidak memudaratkan diri mereka.


Saya sentiasa bersedia dengan termometer sama ada di rumah mahupun ketika travel ke mana-mana.


petua turunkan suhu badan


Merasa suhu badan dengan telapak tangan tidak mencukupi. Saya kira termometer wajib ada di setiap rumah. Jika suhu sudah melebihi 37 darjah celcius, bawa anak ke klinik berhampiran. Tapi kalau anak tiba-tiba demam tengah-tengah malam, boleh buat langkah awal untuk menurunkan suhu badan.


Asam jawa sangat terkenal dengan kebolehannya menyerap haba. Jadi bolehla sediakan semangkuk air suam. Ramas segenggam paste asam jawa bersama-sama air suam tadi. Lapkan di seluruh badan anak dengan kerap. Periksa suhu badannya setiap jam. Jangan lupa sapu juga di muka dan kepala anak.


Bila hari dah siang, segera bawa anak jumpa doktor. Biasanya doktor akan bagi saya Paracetamol. Ikut waktu yang disarankan doktor, jangan beri ikut sesuka hati. Teruskan periksa suhu badannya secara berkala.





Jika anak- anak anda biasa dengan gel penyerap haba, anda perlu ada stok di rumah. Ia boleh beli di farmasi dan klinik. Anak saya yang bayi menangis bila dipakaikan pelekat gel tersebut. Mungkin rasa kurang selesa. Begitu juga beg ais. Anak-anak saya tidak mahu menggunakannya kerana berasa kurang selesa. 




Sejak saya berkecimpung menjadi pengguna Shaklee, saya tak guna asam jawa lagi. Lebih baik diguna untuk masak. Saya hanya guna cecair pembersih serbaguna Basic H. Sekarang tak comot lagi. Cara guna pun senang..yang penting ianya organik.





Basic H berupaya menyerap haba 3 kali ganda berbanding air. Cara penyediaannya mudah sangat. Saya hanya letak dua titis cecair Basic H ke dalam semangkuk air. Kemudian saya lap badan anak. Saya akan cek suhunya..pasti ada penurunan. Kemudian barulah saya akan beri anak Paracetamol. Setakat hari ini, memang demam anak-anak saya cepat kebah, alhamdulillah.



Memang doktor berpesan, sebelum makan paracetamol, lapkan badan anak dengan air dahulu sehingga suhu badannya menurun. Dengan itu demamnya akan cepat reda. Dengan Basic H jadi lebih pantas. Lagipun Basic H ini selamat untuk bayi hingga dewasa. Dengan 1001 penggunaan, anda takkan rasa rugi.



Jadi anda bolehla menyimpan sebotol Basic H di rumah. Banyak sangat manfaatnya. Ia juga boleh di lap pada badan anak yang terkena Chiken Pox. Chicken Pox nya jadi cepat reda. Dengan harga  RM 46.00.. dan penggunaan sebotol untuk 6 bulan. Berbaloi-baloi..

Shaklee Independent Distributor yang sah : JULIANA BINTI MATSAH
COD within Kuantan area, dan penghantaran keseluruh dunia.
Whatsapp or call me at 0148222310 - 24 HOURS.

No comments:

Post a Comment