Saturday, August 15, 2015

TIPS KAWAL KENCING MANIS SEMASA HAMIL

Diabeties semasa hamil


Kencing manis semasa hamil bukanlah sesuatu yang asing. Dalam bahasa perubatannya di kenali sebagai Diabeties Gestasi. Alhamdulillah, saya tidak pernah mengalaminya untuk ketiga-tiga kandungan. Paras gula sentiasa normal untuk setiap kali pemeriksaan.

Bagi yang belum faham, badan manusia menghasilkan hormon bernama insulin. Tugas insulin mengawal gula dalam badan manusia, di mana gula ini diguna sebagai salah satu sumber tenaga manusia.Insulin juga akan segera simpan gula yang tidak dikehendaki badan.

Semasa hamil,pankreas kita akan hasilkan insulin yang lebih bagi menampung keperluan ibu dan kandungannya. Jika insulin yang dihasilkan tidak mencukupi,badan ibu hamil akan terlebih gula dan terjadilah kencing manis semasa hamil.



diabeties ketika hamil



Kesan kencing manis kepada ibu hamil dan bayi .


Kencing manis semasa hamil mesti di kawal. Jika anda paras glukosa(gula) dalam darah tinggi, bayi di dalam kandungan akan memberi respon dengan menghasilkan lebih banyak insulin, di mana bayi anda membesar secara berlebihan di dalam rahi
m. Ibu -ibu berpotensi melahirkan bayi yang bersaiz besar.

Dalam sesetengah kes, ibu-ibu terpaksa melahirkan lebih awal dari tarikh jangkaan. Kebanyakkan ibu-ibu yang menghidap kencing manis semasa hamil ini melahirkan secara pembedahan caesearean untuk mengelakkan bahu bayi tersangkut di pintu rahim akibat saiznya yang besar.

Bayi-bayi yang telah menghasilkan hormon insulin yang tinggi ini pula berisiko mendapat hipoglisemia(paras gula rendah) dan jaundis. 

Kajian menunjukkan dimasa akan datang bayi-bayi ini cenderung mendapat Diabeties tahap 2 dan obesiti.


Simptom penghidap kencing manis semasa hamil :-


1-Badan letih
2-Kerap dahaga di waktu malam
3-Banyak kencing
4-Pandangan jadi kabur


Saya amalkan diet pemakanan seimbang elakkan kencing manis semasa hamil.



kencing manis semasa hamil


Seingat saya, saya sangat menjaga pemakanan saya semasa hamil, dan sentiasa mengikut nasihat pemakanan dari doktor. Doktor sentiasa ingatkan saya supaya makan makanan yang rendah karbohidrat dan gula. Saya minum jus buah tanpa gula dan makan nasi dengan beras tanpa kanji. Saya tidak mengamalkan meminum jus buah yang dijual di supermaket kerana kandungan gulanya amat tinggi.
kencing manis semasa hamil

Saya juga mengamalkan Set Hamil Shaklee bagi mencegah gejala kencing manis semasa hamil. Dalam set ini terdapat ESP SHAKLEE yang menjadi minuman wajib untuk saya setiap hari. Bagi penghidap kencing manis semasa hamil atau kencing manis biasa, ESP adalah sumber diet terbaik kerana :-

1. Memberi tenaga ekstra pada ibu hamil.
2. Rendah kalori dan rendah INDEKS GLISEMIK (ini penting pada pesakit diebeties)

Indeks glisemik merupakan tahap pengukuran kualiti karbohidrat dalam sesuatu makanan, berdasarkan berapa cepat  50 gram karbohidrat itu menaikkan paras glukosa dalam darah.


indeks glisemik kencing manis semasa hamil


Selain itu, dalam Set Hamil Shaklee juga terdapat B COMPLEX SHAKLEE dimana bagi ibu hamil yang menghidap kencing manis, ianya :-
1. Membantu menukarkan gula kepada tenaga.
2. Membantu mengurangkan keletihan.
3. B Complex terlengkap kerana ada kesemua 8 jenis vitamin B dalam setiap pil.

Vitalea Shaklee pula mempunyai zinc yang dapat membantu penghasilan insulin, selain ia mempunyai 19 jenis vitamin dan mineral yang lengkap untuk menyokong kesihatan ibu hamil.

Saya juga mengambil Ostematrix Shaklee kerana tidak boleh menelan susu. Ostematrix memang terbaik sebab ianya hanya pil dan senang ditelan. Selain itu ia juga :-

1. Sumber magnesium (kurang magnesium dalam tubuh juga meningkatkan risiko kencing manis)
2. Gabungan Magnesium dan Kalsium yang lengkap bagi menyokong tumbesaran bayi dan kesihatan ibu.


Ambillah langkah bijak dengan menjaga pemakanan semasa hamil. Pengambilan sumber nutrisi yang lengkap sangat penting bagi ibu hamil dan kandungan. Elakkan dari memakan dengan diet yang tidak sihat. Kehamilan saya penuh bertenaga dan ceria bersama Shaklee. Tiada kencing manis kerana membuat persiapan yang baik untuk tubuh. Jika anda prihatin dengan kandungan anda, anda memang tidak silap memilih saya untuk memberi konsultansi kepada anda.

Usah runsing lagi. Bertindaklah dengan bijak. Saya sedia membantu anda.

Shaklee Independent Distributor yang sah : JULIANA BINTI MATSAH
COD within Kuantan area, dan penghantaran keseluruh dunia.
Whatsapp 0148222310 - 24 HOURS.



No comments:

Post a Comment