Tuesday, October 20, 2015

5 Tips Mudah Bagi Makan Ubat Pada Anak Supaya Cepat Sembuh.

Memberi anak makan ubat akan jadi sukar bagi sesetengah orang. Jom baca sedikit perkongsian saya mengenai tips mudah memberi anak makan ubat. Ia adalah pengalaman saya sendiri.

1. Jangan tunjuk pada anak botol ubat. Ia boleh menakutkan mereka.

2. Ambil ubat menggunakan picagari. Ia lebih mudah kerana boleh meminimakan ubat mengalir atas lidah anak. Ia juga memberi kita kemudahan untuk menyukat ubatan yang diperlukan.

3. Bagi anak saya yang berusia setahun, saya akan menyanyi untuk mengalih perhatiannya.Tiada langsung pegangan keras, malah saya membelainya agar si kecil dalam kondisi yang amat senang.

4. saya akan berpura- pura merasa ubat tersebut dan membuat mimik muka gembira sambil mulut memuji kesedapan ubat. Kemudian halakan pada mulut bayi seolah- olah giliran dia merasa pula. Tekan picagari perlahan- lahan ke arah belakang lidah..dan SIAP!!! Puji lah si anak walau umurnya sdtahun jagung..kerana mereka memahaminya.

5. Trick bagi makan ubat pada anak 2 tahun ke atas, saya pernah guna ais kiub. Caranya buat air berperisa (apa sahaja asalkan bukan tenusu). Isi dalam acuan silicon yang comel. Bila tiba masa makan ubat, bagi pada anak untuk hisap. Trick ini bertujuan untuk memberi rasa kebas pada lidah anak. Jangan lupa kata kan pada anak, 1 ais krim untuk 1 kali makan ubat. Setelah anak habis makan ais kiub tadi bolehlah beri mereka ubat menggunakan picagari.



Mudah je kan..Alhamdulillah anak-anak saya sangat mudah faham semua tips di atas kerana saya latih sejak kecil lagi. Ingat, jangan guna paksaan kerana anak lebih memberontak. Kemungkinan ubat untuk di luah keluar pun tinggi. Selamat mencuba untuk semua.



Shaklee Independent Distributor yang sah : JULIANA BINTI MATSAH
COD within Kuantan area, dan penghantaran keseluruh dunia. Buat temujanji dengan saya, saya sedia memberi perkhidmatan terbaik dan konsultansi berterusan.
Whatsapp 0148222310 - 24 HOURS.


No comments:

Post a Comment