Monday, April 7, 2014

PUNCA KANAK-KANAK SEMBELIT | KANAK-KANAK SEMBELIT

PUNCA SEMBELIT BAYI DAN CARA MENGATASINYA




Assalamualaikum semua. Kebanyakan ibu-bapa pasti pernah ada pengalaman ini. Sembelit bukanla penyakit. Kesian kalau tengok anak-anak kene sembelit ni. Biasanya memang diorg akan nangis masa meneran sebab najis diorg ni agak keras, berbiji-biji dan agak kering. Bila diteran, makan masa sampai 1 jam pun ada. Najis pun tak keluar dengan banyak. Bau pun...masyaallah!!!


Kesan-kesan sembelit


-Perut sebu
-Perut kembung
-Hilang selera makan
-Boleh luka sekitar dubur
-Tidak lena tidur

Punca sembelit bayi dan kanak-kanak antaranya :-


-Susu formula. sebab susu formula sukar dihadam dan diserap oleh usus.
-Pemberian makanan pejal pada bayi. Kene hati-hati..jangan suka sangat bila tgk anak kita telan je apa yg kita suap. Usus bayi mungkin belum matang dan pencernaan makanan tidak berlaku dengan baik.

Berikhtiarla jika anak anda mempunyai masalah seperti di atas.antaranya:-


-Beri anak makanan tinggi serat eg; betik,pisang.

-Jika anak baru nak start makan pejal,lebihkan air dlm masakan tersebut. Pastikan dalam menu ada bahan yang mempunyai serat.contohnye bubur nasi dikisar dengan buah pisang atau lobak.Boleh juga dengan sayuran seperti brocoli.
-Bagi anak2 umur SETAHUN dan ke atas,boleh cuba bagi MEAL SHAKES SHAKLEE. Ia bukan saje khusus untuk sembelit,malsh turut membekalkan pelbagai mineral terbaik untuk kesihatan si manja anda.


MEAL SHAKES MEMBANTU PENGHADAMAN.



~Dalam usia nak membesar ni anak-anak memang aktif bermain..sampaikan kita tak perasan anak-anak kurang minum air masak. Makan pun biasanya tak cukup semua  nutrisi yg diperlukan.cuba tengok apa yang kita masak,itu pun boleh jadi punca sembelit. Dalam mealshake ni ada  juga sumber dari fiber dan kalsium.Dimana kedua2 sumber ni lah yg membantu membaiki masalah penghadaman.


~senang je pengambilan Meal Shake ni.Tambah setengah sudu kecil ke satu sudu kecil ke dalam minuman anak.Contohnye dalam air milo,susu formula,dan jus buahan.JANGAN CAMPUR DALAM TEH,KOPI,NESCAFE ,DAN LAIN2 MINUMAN BERKAFFEIN.

Nah..senang kan?dahla sedap...rasa seperti ice cream.tak perlu nk bergantung ubat hospital (yang kene masuk melalu dubur).Ini cara yang semulajadi dan selamat..walaubagaimanapun  nasihat doktor perlu diguna pakai jika masalah penghadaman anak anda berkait dgn masalah organ pembuangan eg;lubang dubur yg terlalu sempit.


ANDA IBU BAPA YANG BIJAK.ANAK KITA ADALAH APA YANG KITA CORAKKAN.KESIHATAN MEREKA ADALAH APA YG KITA BERI MEREKA MAKAN.


Hanya RM 113.75 1 Canister.Tahan hingga 2- 3 bulan..


Shaklee Independent Distributor yang sah : JULIANA BINTI MATSAH
COD within Kuantan area, dan penghantaran keseluruh dunia.
Whatsapp 0148222310 - 24 HOURS.

No comments:

Post a Comment