Wednesday, April 2, 2014

TRANSIENT ISCHEMIC ATTACK | MINI STROKE

Sedar atau tidak, ramai yang menghidap Transient Ischemic Attack (TIA). Ya, sangat jarang kita dengar apatah lagi nak ambil tahu. Saya juga mula meneliti penyakit ini setelah salah seorang dari rakan menghidapnya sebaik sahaja melahirkan anak ke-2 nya. Bahasa yang mudah, TIA sebenarnya adalah mini stroke. Biasanya kesan TIA akan hilang dalam sehari ke dua hari serta tidak merosakkan fungsi otak seperti major stroke. Tetapi perlu diingat, TIA adalah warning yang diberi oleh badan, memberitahu anda mempunyai risiko yang amat tinggi untuk menghidap stroke yang serius dalam tempoh seawal 2 hari selepas menghidapnya.


Menurut kajian terperinci:

- 5 % penghidap TIA terkena major stroke selepas 2 hari.
-10%-15% penghidap TIA terkena major stroke selepas 3 bulan.


Simptom TIA

**IA BOLEH BERLAKU PADA SESIAPA SAHAJA**

1. Otot di sekitar muka, tangan dan muka menjadi lemah dan jatuh (sebelah bahagian badan sahaja)
2. Kesukaran bertutur.
3. Kesukaran melihat pada sebelah atau kedua-dua bahagian mata.
4. Sering berasa keliru, kesukaran berjalan, selalu pitam dan pening kepala melampau.

Punca TIA

Salur darah berfungsi membawa darah di dalam badan. Apabila salur darah yang membawa darah ke otak tersumbat, peredaran darah ke otak mula menjadi perlahan dan terhenti. Darah ni angkut oksigen. Bila peredaran darah ke otak terganggu, kandungan oksigen dalam otak berkurang. Ini akan membawa simptom seperti kesukaran bercakap dan kekaburan pandangan mata.

Salur darah tersumbat biasanya berpunca dari lemak tepu. Lemak tepu dibawa oleh pemakanan tidak sihat. Ia terdapat di dalam makanan seperti makanan ringan, daging, dan amalan memakan organ dalaman haiwan. Memang sedap kalau makan. Tapi ia bawa kesan buruk di kemudian hari. Lemak tepu terenap di dinding salur darah hingga ia sempit dan menghalang peredaran darah. PLEASE ubah tabiat pemakanan anda. Kalau nak tahu lemak tepu ni juga penyebab kolestrol dalam badan menjadi tinggi. Nanti penyakit lain pulak singgah. Paling senang nak kena Darah Tinggi dan Sakit Jantung.

Ramai yang memandang enteng akan TIA tanpa mengetahui akibatnya.


  
---------------------------------------------------------------------------------
JOM MULAKAN GAYA HIDUP YANG SIHAT
---------------------------------------------------------------------------------

Shaklee menggalakkan pemakanan sihat. Kami mencadangkan anda mengambil langkah yang segera jika mempunyai simptom - simptom seperti di atas. Rawatan seperti terapi amat lah penting. Tetapi mengambil makanan tambahan juga adalah satu inisiatif yang bijak.
-------------------------------------------------------------------------------
OMEGA GUARD



Omega Guard Shaklee adalah minyak ikan terbaik di dunia!!! Bagaimana Omega Guard Shaklee membantu dalam mencegah penyakit TIA, STROKE,SAKIT JANTUNG (Heart Attack) & Tekanan Darah Tinggi? Satu sajian Omega Guard dapat membekalkan 905mg asid lemak omega-3 iaitu EPA dan DHA. EPA dan DHA boleh menentang thrombosis (pembekuan darah dalam badan dan penyebab  salur darah tersumbat),menurunkan tekanan darah yang tinggi kepada normal,melincirkan saluran darah dan saluran darah pun jadi lancar. Ia juga mengurangkan risiko penyakit jantung.


---------------------------------------------------------------------------------
VIVIX SHAKLEE



Apabila badan diserang penyakit, DNA tubuh akan berubah. Ia dipanggil "typo" (kesilapan dari yang asal). Ia telah merosakkan DNA tersebut dan mengganggu fungsi sel dan kepanjangan umur. Ramuan di dalam VIVIX ini melindungi dan memperbaiki sellular DNA. Pada saya, ia adalah makanan tambahan terbaik untuk pesakit TIA sebab ia bertindak jauh ke dalam DNA dan merawatnya!! Memang Vivix ni bonuss sebab satu badan dapat manfaat. Bukan untuk satu-satu jenis penyakit je..

TESTIMONIAL PESAKIT TIA YANG MAKAN VIVIX SHAKLEE





BUAT PILIHAN YANG BIJAK

BERTINDAK SEBELUM TERLAMBAT

JANGAN SEGAN..ADD WHATSAPP SAYA

JULIANA MATSAH

0176937404

ID 1105889

No comments:

Post a Comment