Monday, May 5, 2014

TIPS TAMBAH SUSU BADAN




Assalamualaikum semua..semoga ceria-ceria semuanya.

Tahniah untuk anda..sebab anda memang bertuah. Diizinkan Allah untuk memberi susu badan pada bayi anda. Tak kurang juga pada mommies to be kan. Atleast anda dah ada niat murni..nak menyusukan bayi anda. Itulah yang terbaik!!!

Di sini saya nak bagi tips tambah susu badan. Semoga ilmu ini bermanfaat buat anda dan juga saya :-)

1) MAKANAN TINGGI IRON
Dari sumber http://healthyeating.sfgate.com/things-eat-stimulate-mothers-milk-3024.html makanan yang tinggi kandungan Iron boleh menambah supply susu badan. Wanita yang breastfeed baby memerlukan 9 mg Iron sehari (umur 19 tahun ke atas). Menurut Kelly Bonyata, pakar penyusuan terkemuka, terdapat kajian mengenai hal ini. Ibu-ibu yang memakan OATMEAL didapati mempunyai bekalan susu yang lebih tinggi kerana Oatmeal adalah makanan yang tinggi Iron. So, boleh la cuba.

2) RELAX LA..
 Emosi yang baik juga mempengaruhi susu badan. Emosi ibu yang gembira dan stabil boleh melancarkan penyusuan. Saya sangat suggest B-COMPLEX dari Shaklee. Ia amat membantu meringankan stress anda. Ramai sangat yang dah jatuh cinta dengannya..

3) PETUA ORANG DULU-DULU 
Amalkan makan lobak putih. Memang agak pahit..boleh buat sup. Ini cara orang-orang lama. Saya dah cuba dan hasilnya Alhamdulillah!!!Bidan yang mengurut saya di kampung juga pesan, minum air milo.Nanti susu badan banyak. Saya tak pasti apa penyebabnya..tapi memang betul..hehe

4) KEKERAPAN PENYUSUAN
Lebih kerap menyusukan anak, maka lebih banyak susu akan terhasil. Penyusuan 10 hingga 12 kali dalam tempoh 24 jam akan merangsang hormon prolaktin yang akan menghasilkan lebih banyak susu.

5) MINUM AIR SECUKUPNYA
Minum air sekurang-kurangnya 3 Liter sehari. Minumlah air yang berkhasiat untuk tubuh..boleh je nak minum jus, susu, dan yang penting...AIR KOSONG yang dimasak.

6) VITAMIN SHAKLEE
Perlulah difahami bahawa vitamin bukanlah cara untuk membanyakkan susu ibu. Vitamin berfungsi untuk memastikan tubuh ibu sentiasa sihat, bertenaga, ceria, dan terus bersemangat. Mood yang amat baik ini boleh melancarkan bekalan susu ibu. Tanya aje pada ibu-ibu berpengalaman, bila badan tak sihat contohnya demam, supply susu ibu memang akan menurun amat-amat. Jadi jom tengok vitamin Shaklee yang sesuai untuk ibu menyusu..

SET IBU MENYUSU SHAKLEE


set menyusu shaklee

VITALEA @ MULTIVITAMIN WITH IRON
Untuk memastikan keperluan vitamin dan galian harian dipenuhi. Pada masa kini, pengambilan makanan seharian tidak dapat memenuhi keperluan zat dan vitamin yang diperlukan tubuh. Apa uniknya Vitalea Shaklee ini? Ianya mengandungi iron formula yang sangat penting bagi tubuh.

B-COMPLEX
Lengkap dengan 8 kumpulan Vitamin B termasuk asid folik yang diperlukan oleh tubuh badan demi membantu tubuh badan bertenaga, otak lebih fokus dan emosi lebih stabil. Vitamin B juga dapat melahirkan wajah ibu yang cantik berseri dan tidak kusam.

VITAMIN C
Membantu meningkatkan sistem imunisasi badan dan meningkatkan kandungan antibodi dalam susu ibu. Meningkatkan kadar penyerapan zat besi dalam tubuh.

ALFALFA - -milkbooster :-)
Si Raja Herba, membantu meningkatkan imunisasi, mengandungi kalsium dan bagi ibu-ibu yang menyusu ia sangat membantu mempercepatkan penghasilan susu ibu.Meningkatkan khasiat dalam susu ibu kerana Alfalfa mempunyai 1001 khasiat . Turut membantu dalam memekatkan susu dan menjadikan susu ibu lebih berlemak.

OSTEMATRIX/KALSIUM
 Kalsium penting untuk bina darah, bina tulang, gigi dan saraf dalam tubuh manusia. Bagi ibu-ibu yang tidak menjaga dan mementingkan pengambilan kalsium dalam diet harian, maka kalsium untuk penghasilan susu ibu akan diserap dari simpanan tubuh ibu.
Jika kalsium ini tidak digantikan maka ibu akan mengalami risiko osteoporosis, sakit kaki dan belakang, mudah letih dan lesu. Sesetengah ibu akan mengalami kerunduman susu semasa haid, dan ini adalah kerana ibu kekurangan kalsium.

ESP – SOY PROTEIN ISOLATE POWDER
Komposisi vitamin utama dalam susu ibu ialah protein. Pembinaan hormon, enzim dan antibodi memerlukan protein. Protein juga diperlukan untuk membantu mengawal keseimbangan asid bes untuk mengangkut nutrien dan sumber tenaga. Pengambilan ESP dapat memekatkan susu ibu. Selain itu dapat membantu menahan rasa lapar kerana ibu menyusu akan kerap berasa lapar dan memberi tenaga berterusan.

Terdapat juga Set menyusu bajet Shaklee. Set yang saya sebut di atas adalah Set Ibu Menyusu Optimum Shaklee..

Hubungi saya untuk free consultation,free jadual penyusuan,free tips dan petua penyusuan..Anda berhak membeli mengikut bajet anda :-)

sms/whatsapp/we chat
0176937404
Juliana Matsah
Ejen Shaklee Kuantan


No comments:

Post a Comment