Friday, September 4, 2015

TIPS LUKA JAHITAN MELAHIRKAN CEPAT KERING | JAHITAN TERTETAS???tips luka jahitan

Suka berkongsi pengalaman sendiri, setelah melahirkan anak ke tiga saya iaitu Ammar, seperti ibu-ibu lain juga saya melalui proses menjahit luka di vagina. Kata jururawat luka saya tahap tiga. Boleh kata teruk juga sebab kulit vagina yang sangat nipis.
Sebagai seorang ibu kita tak rasa gentar, alhamdulillah saya dapat melaluinya dengan baik. Segalanya berakhir selepas setengah jam. 


LUKA PERLU DIBERSIHKAN

Selepas melahirkan, di kawasan luka terdapat darah-darah nifas yang berketul. Jangan lupa untuk kerap menukar tuala wanita anda. Saya beli jenama Sofi yang paling panjang. Senang nak pakai dan selesa. Saya akan tukar setiap 3 jam dan saya akan cuci kawasan yang berjahit dengan berhati-hati menggunakan cermin dan putik kapas. 

Jika anda takut untuk melakukannya, boleh minta bantuan suami. Saya lebih yakin buat sendiri. 

Setiap pagi, saya akan duduk di dalam tab mandi yang berisi sedikit air suam yang telah dilarutkan sedikit garam DAN 2 titis larutan Basic H di dalamnya. Ia sangat baik untuk mempercepat penyembuhan luka dan garam adalah anti bakteria.
lakukan setiap pagi

Selain itu saya juga turut memakan supplement tambahan sejak hari pertama bersalin. Zinc Complex Shaklee umpama pati ikan haruan.. ikan haruan mempunyai zinc yang berupaya menyembuhkan luka luaran dan dalaman dengan cepat. Pil zinc complex Shaklee lebih mudah, murah dan telan sahaja. Saya pun tak perlu buat sup ikan haruan. Mudah sangat kan.
Begitu juga Energizing Soy Protein (ESP) Shaklee yang memberi protein pada sel -sel kulit dan turut mempercepat sambungan kulit dan menghilangkan parut.

Pemakanan juga faktor penting. Saya menghindarkan tekak walau terpaksa hihi dari makanan gatal seperti seaood dan telur.

Dalam masa seminggu luka saya sudah tercantum dengan baik. Jangan lupa untuk mengawal pergerakan supaya luka jahitan tidak tertetas.

L U K A  J A H I T A N  T E R T E T A S

Apa nak buat jika masalah ini terjadi. Semua wanita bersalin takut perkara ni. Jangan sesekali pandai-pandai sapu serbuk manjakani. Banyak sangat kes kawasan luka bernanah akibat jangkitan kuman..jahitan menjadi rosak dan pihak hospital terpaksa menjahit kawasan tersebut buat kali ke dua. Anda perlu ke hospital dengan segera dan mendapatkan nasihat doktor. Biasanya jika terdapat tetasan jahitan, kawasan luka akan menjadi sangat sakit.

http://smartvitamin.blogspot.my/2015/09/set-berpantang-shaklee-set-berpantang.html


Jadi bagi yang belum melaluinya anda tidak perlu risau. Cedoklah ilmu serba sedikit dari yang berpengalaman. Makan lah supplement sebagai bantuan untuk anda lebih bertenaga dan sihat..Shaklee memang WIN !!!

 Shaklee Independent Distributor yang sah : JULIANA BINTI MATSAH
COD within Kuantan area, dan penghantaran keseluruh dunia.
Whatsapp or call me at 0148222310 - 24 HOURS.



No comments:

Post a Comment